Forskningsartiklar

Här har vi samlat artiklar som rör barn och ungas läsning. Artiklarna ger både fördjupad kunskap och inspiration till dig som arbetar med läsfrämjande insatser.

An intervention study to prevent ‘summer reading loss’ in a socioeconomically disadvantaged area with second language learners

Hur undervisar man elever i läsförståelse?

Lära barn att läsa (LegiLexi)

Så här kan ni undvika sommarlovstappet i läsning

Därför är högläsning viktig i förskolan

Besök gärna LegiLexis hemsida för att ta del av verktyg för att följa elevernas läsutveckling.

Om läsning

Mats Myrberg, som är professor i psykologi, lyfter att 80 procent av vårt ordförråd kommer från det skrivna ordet. Därför är det så oerhört viktigt att alla barn tar del av texter, genom högläsning men också genom att på olika sätt bli självständiga läsare. Han säger vidare att ”för att kunna läsa och förstå en nyhetsartikel behövs ett ordförråd på omkring 50 000 till 60 000 ord”.Språket öppnar dörrar och ger oss möjligheter, men för den som har begränsningar kan det också vara ett hinder för framtida val och drömmar.

Vill du veta mer?

Läsa Äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.

Kontakta oss