I det yrkesöverskridande arbetssättet är biblioteken en viktig del av Läsa äger. Vissa skolor har inget skolbibliotek (än) medan det i en annan kommun har en betydande roll i Läsa äger-arbetet.
Oavsett är biblioteken viktiga i arbetet för att minska sommarlovstappet. Skolbiblioteken har ofta en central roll i det läsfrämjande arbetet innan sommarlovet. Under intensivveckan eller veckorna är skolbibliotekarierna ofta med i den arbetsgrupp som genomför arbetet. En annan lösning är att arbetsgruppen krokar arm med folkbiblioteket. Då arbetar man med besök och bokprat där, ser till att barnen har lånekort och att de får låna böcker inför sommarlovet.
Så här beskriver en folkbibliotekarie från Botkyrka hur Läsa äger underlättade arbetet:
”Tack Läsa äger för att ni gjorde mitt arbete så mycket roligare och bättre. Jag kunde koncentrera mig på det läsfrämjande arbetet med barnen. Det var skönt att gruppens sammansättning hade arrangerats av lärarna som kände alla barnen väl.”
Folkbibliotekarie, Botkyrka
“Vad kostar det att låna den här boken? VA, är det gratis, då tar jag två.” Gabriel, 8 år
Läsa Äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.