För fritidshem och skola

Läsa äger pågår före, under och efter sommarlovet. Vi behöver hjälpas åt att skapa läsengagemang och här kan både hem, skola och fritidshemmet bidra på flera sätt.

Fritidshem

Fritidshemmet är en viktig nyckel till framgång för Läsa äger. Det är en miljö som ger plats för olika former av kunskap och vägar till kunskap. Eftersom olika fritidshem har olika lokaler, grupper, individer, intressen och behov kan formerna för Läsa äger se olika ut, och ge olika möjligheter.

Fritids har vanligtvis öppet under skolloven, vilket ger en unik möjlighet att hålla igång läskonditionen under sommarledigheten. Högläsning under några veckor under sommarlovet på fritids, i kombination med fysiska aktiviteter, är kärnan i Läsa äger.

Fritidshemmet har precis som skolan en kompensatorisk funktion, och kan erbjuda en social form av högläsning. Här är det också möjligt att skapa intresse för läsningen på andra vis än inom skolans former. Kanske det går att ordna bokcafé där föräldrar bjuds in på fika och boksamtal? Finns böckerna ni läser på elevens modersmål? Går det att ordna så att föräldrar kan låna hem böcker från fritids?

Tre framgångsfaktorer för Läsa äger på fritids

  • Feriepraktikanter under sommarlovet.
  • Obligatorisk högläsning och fysisk aktivitet varje dag.
  • Inkluderande aktiviteter med vårdnadshavare.

Skola

Det är ofta skolan som tar initiativ till Läsa äger. Det är inte så konstigt eftersom läsningen är en central del av skolans verksamhet och skolan är några av de första som märker lästappet efter sommaren. Det är också en del av skolans uppdrag att verka kompensatoriskt.

Skolan och lärarna är en viktig del av Läsa äger i det förberedande arbetet. Genom att skapa en intensiv­vecka eller veckor där läsningen genomsyrade skolans alla ämnen innan sommarlovet, skapar sug efter mer läsning. Intensivveckan/veckorna skapar minnen. Något som kan återkomma varje år och något att längta efter. Ladda ner våra 6 tips för att synliggöra läsning under intensivveckorna.

6 tips för att synliggöra läsning under intensivveckorna

Läsa äger sträcker sig utanför terminerna samtidigt som både barn och skolans personal skördar frukterna av insatserna.

Med LegiLexi som stöd kan ni mäta effekterna av insatser som exempelvis Läsa äger under sommarlovet. LegiLexis formativa tester hjälper dessutom lärare att anpassa undervisningen utifrån elevernas faktiska behov under terminerna och sätta in rätt stödinsatser i rätt tid.

Läs med och få gratis tillgång till LegiLexi här.

Vårdnadshavare

Om vårdnadshavare involveras i Läsa äger blir de medvetna om vikten av att hålla igång läsningen under sommaren. Involvera vårdnadshavare genom att kontakta alla vårdnadshavare och bjuda in till föräldramöten om Läsa äger. Informera om Läsa äger vid utvecklingssamtal eller via veckobrev och sociala medier.

”Jag har haft föräldrar som gett beröm och sagt att nu vill det här barnet läsa lite mer, så det känns som man är en förebild.”
Feriepraktikant, Årjäng

Kom igång med Läsa äger

  • Hjäps åt! Projektet är något ni gör tillsammans.
  • Vila i varandras kompetenser
  • Prata med kommunen om att involvera feriepraktikanter.
  • Välkomna feriepraktikanterna på bästa sätt.
  • Bjud in vårdnadshavare till föräldramöten och gör dem delaktiga.
  • Låt hela skolan vara med.
  • Synliggör arbetet så att det snackas läsning.
  • Gläds åt ökat läsengagemang.