Här hittar du som feriepraktikant bra saker att tänka på vid högläsning. Om du vill, kan du börja med att se den här filmen om hur du kan förändra barns liv med högläsning.
Högläsningstips
• Titta tillsammans på bokens framsida, vad tror du att boken kommer att handla om? Vem är människan/människorna bakom boken? En fråga som brukar återkomma är hur många sidor är boken? Lär känna bokens miljöer och karaktärer, det kan ge broar in till högläsningen.
• Förbered din högläsning, välj gärna en bok du själv tycker om.
• Ta ut svängarna när du läser. Använd din röst som ett instrument, starkt, svagt, fort, långsamt, ibland viskande, gör en paus innan något avslöjas.
• Olika karaktärer kan ha olika röster.
• Finns boken på flera språk? Kanske elever med annat modersmål kan få låna hem boken på sitt modersmål för förförståelse. Värdet i att läsa på alla språk är viktigt.
• Välj gärna ut svåra ord och begrepp redan innan läsningen. Försök att medvetet sätta orden i olika kontexter under dagen. Det behöver inte vara så många ord, mer att man väcker nyfikenhet runt ord och fördjupar sig i dem. Finns det ord som betyder samma sak (synonymer, snäll-vänlig, arg-ilsken) Finns det ord som låter lika men betyder olika? (homonymer, ex ask, böna, cell, damm osv.)? Vad är motsatsen (antonymen till stor-liten, glad- ledsen, rik-fattig, svår-lätt)?
• Sluta dagens läsning där det är som mest spännande. Trots att eleverna bönar och ber spar fortsättningen till nästa dag. Cliff hangers kan vara nog så effektiva för att skapa sug efter läsning.
Högläsning är att dela med sig, att visa att man bryr sig, bjuder in och är generös. Att inte läsa för barnen utan med barnen i dialog, så att barnens röster blir viktiga. Barnen förväntas inte vara passiva, utan ta en aktiv roll. Högläsningen är något vi gör tillsammans.