Läsa äger är ett yrkesöverskridande förhållningssätt, där vi arbetar tillsammans för alla barns rätt att vara en del av läsande gemenskap. Läsa äger är en angelägenhet för hela skolans personal. Att kunna läsa med flyt påverkar elevers prestationer i alla skolans ämnen samt att elever får en lyckosam skolgång. Vårdnadshavare liksom folkbiblioteket involveras i Läsa äger. Under sommarlovet kommer feriearbetande gymnasieungdomar till sommarfritids för att högläsa och sprida rörelseglädje. De är viktiga förebilder för barnen.
Tre skäl för att arbeta tillsammans
”Det ger ringar på vattnet när man samarbetar så här. Vi jobbar med samma barn och samma mål i våra verksamheter, och nu märker barnen hur det hör ihop. Läsa äger finns med i skolan, på fritids, på biblioteket och får vi fortsätta jobba med det kan vi hitta fler ställen där vi är med. I näringslivet pratar man om synergi effekter, och menar den positiva effekt företag kan få av samverkan eller fusion. Man skapar ett större värde än de enskilda företagen kan göra på egen hand. Så har vi känt med Läsa äger i Årjäng! Vi bidrar med den kompetens och det kunnande vi har inom respektive verksamhet, och når längre än om vi jobbar var och en för sig.”
Litteraturpedagog, Årjäng
Läsa Äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.