Tillsammansarbetet

Läsa äger är ett yrkesöverskridande förhållningssätt, där vi arbetar tillsammans för alla barns rätt att vara en del av en läsande gemenskap. Läsa äger är en angelägenhet för hela skolans personal, fritidshem och bibliotek.

Tillsammansarbetet har en avgörande roll i Läsa äger, som också främjar hållbarheten. När vi vilar i varandras kompetenser blir arbetet inte beroende av någon enskild eldsjäl som driver arbetet. Sårbarheten om någon slutar blir inte heller avgörande.

I princip kan vem som helst som på olika sätt vill jobba med läsengagemang för våra barn initiera Läsa äger i sin kommun. Men allra oftast är det en språk-, läs- och skrivutvecklare, bibliotekarie eller lärare. Andra yrkeskategorier som arbetar med Läsa äger är fritidspersonal, samordnare på kommunen, rektorer, lokala företag och näringslivet.

Tre skäl för att arbeta tillsammans

  1. Vi når så mycket längre när vi arbetar tillsammans.
  2. Att vila i varandras kompetenser öppnar nya dörrar och möjligheter.
  3. Det blir roligare att arbeta tillsammans mot gemensamma mål.

”Det ger ringar på vattnet när man samarbetar så här. Vi jobbar med samma barn och samma mål i våra verksamheter, och nu märker barnen hur det hör ihop.
Litteraturpedagog, Årjäng

För mer inspiration och hur du utifrån din yrkesroll kan arbeta med Läsa äger:

För fritidshem och skola

För bibliotek

För feriepraktikanten

Kom igång med Läsa äger

  • Hjäps åt! Projektet är något ni gör tillsammans.
  • Vila i varandras kompetenser
  • Prata med kommunen om att involvera feriepraktikanter.
  • Välkomna feriepraktikanterna på bästa sätt. 
  • Bjud in vårdnadshavare till föräldramöten och gör dem delaktiga.
  • Låt hela skolan vara med.
  • Synliggör arbetet så att det snackas läsning.
  • Gläds åt ökat läsengagemang.