Tillsammansarbetet

Läsa äger är ett yrkesöverskridande förhållningssätt, där vi arbetar tillsammans för alla barns rätt att vara en del av läsande gemenskap. Läsa äger är en angelägenhet för hela skolans personal. Att kunna läsa med flyt påverkar elevers prestationer i alla skolans ämnen samt att elever får en lyckosam skolgång. Vårdnadshavare liksom folkbiblioteket involveras i Läsa äger. Under sommarlovet kommer feriearbetande gymnasieungdomar till sommarfritids för att högläsa och sprida rörelseglädje. De är viktiga förebilder för barnen.

Tre skäl för att arbeta tillsammans

  1. Vi når så mycket längre när vi arbetar tillsammans.
  2. Att vila i varandras kompetenser öppnar nya dörrar och möjligheter.
  3. Det roligare att arbeta tillsammans mot gemensamma mål.

”Det ger ringar på vattnet när man sam­arbetar så här. Vi jobbar med samma barn och samma mål i våra verksamheter, och nu märker barnen hur det hör ihop. Läsa äger finns med i skolan, på fritids, på biblioteket och får vi fortsätta jobba med det kan vi hitta fler ställen där vi är med. I näringslivet pratar man om synergi­ effekter, och menar den positiva effekt företag kan få av samverkan eller fusion. Man skapar ett större värde än de enskilda företagen kan göra på egen hand. Så har vi känt med Läsa äger i Årjäng! Vi bidrar med den kompetens och det kunnande vi har inom respektive verksamhet, och når längre än om vi jobbar var och en för sig.”

Litteraturpedagog, Årjäng

Kom igång med Läsa äger

  • Hjäps åt! Projektet är något ni gör tillsammans.
  • Vila i varandras kompetenser
  • Prata med kommunen om att involvera feriepraktikanter.
  • Välkomna feriepraktikanterna på bästa sätt. 
  • Bjud in vårdnadshavare till föräldramöten och gör dem delaktiga.
  • Låt hela skolan vara med.
  • Synliggör arbetet så att det snackas läsning.
  • Gläds åt ökat läsengagemang.

Vill du veta mer?

Läsa Äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.

Kontakta oss