Läsa äger är ett läsfrämjande initiativ som startade 2018 i Botkyrka för att minska barns sommarlovstapp. Det är ett samarbete mellan kommuner, skolor, bibliotek, feriepraktikanter och vårdnadshavare som alla verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.
“Om jag kan läsa kan jag drömma på nya sätt. Om jag kan drömma kan jag våga tro på det jag drömmer om. Om jag kan tro på det jag drömmer om kan jag bli den jag drömmer om att bli.”
Vår devis fick bli startskottet för Läsa äger. I den årliga läsundersökningen kunde vi i Botkyrka tydligt se hur påtagligt sommarlovstappet var. Det var inte bara en magkänsla utan med det digitala läs-testverktyget Legilexi synliggjordes lästappet med all tydlighet.
Enligt internationella studier tappar nästan varannan elev i sin läsning under sommarlovet*. Det drabbar främst de lässköra barnen. När höstterminen börjar har gapet ökat mellan den som har svårt med läsningen och den som tycker att läsningen går smidigt och lätt. Det kan ta tid att hämta igen lästappet, då är det lätt att halka efter.
Vår idé var enkel men kraftfull: vi lät feriepraktikanter, dvs ungdomar i åldern 16-19 år, ta anställning under sommarlovet som högläsare på fritidshem. Redan efter den första sommaren kunde vi se tydliga positiva effekter av satsningen.
Professor Linda Fälth vid Linnéuniversitetet är forskare inom läs- och skrivutveckling. Tillsammans med tre andra forskare följde hon projektet under första sommarlovet 2018. Elevernas läsförmågor kartlades både innan och efter sommaren. Resultatet visade att de elever som rapporterat att de kontinuerligt läst under lovet inte visade något sommarlovstapp, utan att ordavkodningen (läsförståelsen) hade förbättrats något för de elever som började i årskurs två efter sommarlovet.
För att genomföra Läsa äger behövs ett yrkesöverskridande perspektiv. Flera yrken var representerade i initiativet: fritidspersonal, lärare, bibliotekarier, vårdnadshavare, kommunala samordnare med flera. Lärare brukar inte vara tillgängliga under sommarlovet men med intensivläsning på hela skolan veckorna innan lovet kunde vi skjutsa ut i elever till sommarlov med sug efter läsning.
Läsa äger är något vi skapar tillsammans med alla som deltar. Att få vara en del av Läsa äger är stort, men att möta all den glädje och det engagemang som finns hos så många människor i vårt avlånga land är större. När vi krokar arm höjs värdet av arbetet på flera sätt. Läsa äger har nu expanderat till nästan alla Sveriges län och regioner, och flera kommuner är i startgroparna.
Här kan du se en video om Läsa äger.
Vill du veta mer? Lyssna på Anneli Glamsare och Lovisa Fhager Logothetis berätta om Läsa äger i podden Läs för mig!
På BTJ finns en utbildning om Läsa äger. I utbildningen Läsa äger berättar Anneli Glamsare om hur man kan arbeta yrkesöverskridande, innan, under och efter sommarlovet för att motverka sommarlovstappet.
Källa: https://nordicliteracy.net/index.php/njlr/article/view/2013
Läsa äger startade för att minska sommarlovstappet. Mest tappar de lässköra barnen i sin läsfärdighet. Gapet mellan de som har flyt i sin läsning och de som tycker läsning är svårt ökar när man kommer tillbaka efter sommarlovet.
• Lärare, fritidslärare
• Vårdnadshavare
• Folk- och skolbibliotekarier
• Feriepraktikanter som läsande förebilder
Vi behöver arbeta tillsammans flera yrkeskategorier för att ta vara på varandras kompetenser så att alla barn blir en självklar del i en läsande gemenskap.
Läsa Äger är ett samarbete mellan olika aktörer som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap.