För handledaren

Handledaren har en central roll i Läsa äger, både som ledare och inspiratör, och bidrar till att feriepraktikanterna känner sig välkomna och har stöd i verksamheten. För många feriepraktikanter kan det här vara deras första möte med arbetslivet.

Handledarna finns oftast på fritidshemmen och/eller folkbiblioteket, men kan också vara exempelvis biträdande rektor eller språk-, läs- och skrivutvecklare. Det är viktigt att handledaren har en plan för att välkomna ungdomarna på bästa sätt, och att hela arbetslaget är informerade om Läsa äger och feriepraktikantens uppdrag. På många ställen i Sverige har handledaren haft kontakt med feriepraktikanten innan arbetet börjar.

En annan viktig del av rollen är att observera och följa upp deltagarnas utveckling. Handledaren kan identifiera framsteg, utmaningar och individuella behov, vilket underlättar att ge rätt stöd och anpassa aktiviteterna. Genom sitt engagemang skapar handledaren en trygg och stimulerande miljö där deltagarna kan utvecklas.