/https%3A%2F%2Flasaager.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FLA_Prastagardsskolan_01-scaled.jpeg)
29-10-2025
På Prästavångsskolan i Broby, ett samhälle ett par mil från Kristianstad, har Läsa äger snabbt blivit en naturlig del i det läsfrämjande arbetet på skolan. Initiativet är kopplat till ett större förändringsarbete i kommunen, med målet att öka både elevernas motivation, måluppfyllelse och meritvärden.
– Inför höstterminen 2024 bestämde vi oss för att samla allt vi redan gör under Läsa äger och strukturerade om våra läsfrämjande aktiviteter till att förläggas mest inför loven, berättar Caroline Borgqvist som är rektor på Prästavångsskolan.
I Östra Göinge kommun kallas den övergripande satsningen Skolresan 2030. Både politiker och tjänstemän är engagerade, och tanken är att alla, utifrån sina uppdrag, ska kunna bidra.
Kick-off med festligheter
Uppdraget att samordna Läsa äger på skolan fick förstelärare i fritidshem, Johan Nilsson, tillsammans med en av förstelärarna på grundskolan. De ansvarar för satsningen både inför och under loven. Sommaren 2025 utvecklades projektet ytterligare när 13 feriepraktikanter anställdes för att högläsa på fritids.
Startskottet för det nya arbetssättet och Läsa äger blev en spektakulär kick-off med stor invigningsfest och gäster som Pidde P.
– Läsa Äger handlar om att göra läsningen ännu roligare och att kombinera den med rörelse … därav att vi dessutom bjöd in Pidde P till vår kick-off, berättar Caroline.

Feriepraktikanterna växer i sina roller
När vi besöker Prästavångsskolan en junidag har feriepraktikanterna redan hunnit vara på plats några dagar. Idag är det Fatima, 17 år, och Tyra, 15 år som högläser för eleverna i förskoleklass. Att arbeta som högläsare beskriver de som väldigt roligt och att de har blivit väl mottagna på fritids.
– Alla var väldigt välkomnande, både barnen och de som jobbar där. Det kan vara lite rörigt i början, men sen lugnar de ner sig i slutet, säger Fatima.
Både Tyra och Fatima tycker att jobbet fungerar bra och att Läsa äger skapar en tydlig struktur i deras arbete.
– Det är bra att man har något att göra, att man inte kommer dit och bara står där. Man vet att vid den tiden ska vi läsa den boken och så får vi tid att öva. Vi har ett schema så vi vet vad vi ska göra, det tycker jag är bra, säger Tyra.
Johan kan se hur snabbt feriepraktikanterna växer i sina roller. Redan efter bara några dagar märker han hur de tar till sig tips och blir mer självsäkra.
– Några har upplevt att deras egen läslust har ökat och att de känner att det varit roligt att läsa högt för mindre grupper, berättar Johan.
Intresset för böcker har ökat
Att samla de läsfrämjande verksamheterna under Läsa äger är något som både Caroline och Johan kan rekommendera. De betonar samtidigt att det är klokt att börja i det lilla.
– Det bästa är att tänka in läsningen i det som redan görs. Har man en utedag i skogen kan man läsa där, eller så kan man bygga in böcker i en hinderbana i gympasalen. Att ha högläsning som en självklar del av dagen blir en paus och en samlingspunkt, säger Caroline.
Något som Johan lyfter fram som en av sommarens höjdpunkter var när en elev i årskurs fem tog fram en fotbollsbok och frågade om han fick läsa högt för andra. Fyra yngre elever i F–klass och årskurs 1 satte sig genast ner och lyssnade.
– Och när vi hängde upp lite Läsa Äger-pynt i vår stora entré vid ett tillfälle då kom flera av eleverna och frågade glatt ”Åh, är det Läsa Äger idag?”, berättar Johan vidare som har sett att intresset för böcker ökat.

Tydliga och oväntade resultat
Att de systematiskt läsfrämjande arbetet har gett resultat kan de tydligt se. När skolan kartlade elevernas läskunskaper med Legilexi såg de förbättringar i både avkodning, språkförståelse och läsförståelse.
Satsningarna har också gett en del oväntade effekter. Under jullovets ”Vinterboken” tog böckerna slut på biblioteket. Bara eleverna i skolans F–3-klasser stod för hela 41 procent av alla inlämnade läshäften i kommunen. Inför ”Sommarboken” fick de därför samarbeta för att säkerställa att det fanns tillräckligt många gåvoböcker till alla ivriga läsare.
Inför läsåret 2025/2026 har de nu introducerat en läsräv och alla 215 elever har fått en egen Läsa äger-gympapåse med penna, suddi och en linjal i.
– En gympa-påse som ska påminna våra elever om att läsning är viktigt, att drömma stort och att tro på att allt är möjligt. Helt i linje med Läsa ägers vision!