28-10-2025

Skolbiblioteket hittar nya ingångar till böckernas värld

På Barnslätt- och Falkenbergsskolan i Tullinge arbetar Pia Herrström som skolbibliotekarie. Hon engagerade sig tidigt i Läsa äger och arbetar på olika sätt med initiativet för att uppmärksamma läsning.

Skolbiblioteket blir i Läsa äger en central plats för att feriepraktikanterna ska få nya tips på böcker.

– Min uppgift blir att hitta boken som passar så att det blir rätt bok till rätt person. Som skolbibliotekarie, gäller det att vara lyhörd och uppdaterad. Jag är också tillgänglig för pedagogerna att hitta en passande högläsningsbok för dem.

Pia berättar att alla klasserna får bokprat innan sommarlovet och lyfter att det är då de vill att barnen ska hitta de man kanske inte själv skulle välja. Så att det blir nya ingångar till böckernas värld. Hon arbetar också aktivt med högläsning.

– Jag planerar det som ska högläsas väldigt noga. För att kunna locka behöver jag vara väl förberedd, läsningen avslutas med en cliff hanger så att suget och längtan efter fortsatt läsning ska infinna sig. Inför loven intensifieras arbetet på skolan med läsningen, just för att det ska fortsätta läsas under loven. Jag vill att läslovet ska vara kravlöst och i stället bygga på läslust. Vi skjutsar ut eleverna med lust till läsning under sommaren.

Vurmar för högläsning
Vårdnadshavare involveras på flera sätt, genom veckobrev, föräldramöten, utvecklingssamtal men också via sociala medier där man kan ta del av det som händer i skolbiblioteket.

– Jag vurmar verkligen för högläsningen under hela grundskolan, alla elever inkluderas i läsningen, eller som en elev uttryckte det, ”man tänker så bra när man tänker tillsammans”. I år tog vi nya grepp, den bok man högläser i åk 9 fanns under föräldramötet till utlåning för vårdnadshavarna. Alla böcker blev utlånade så vi fick beställa fler. Det är fint att läsa samma bok som sin tonåring, känsliga ämnen kan bli enklare att vidröra när det handlar om en karaktär i en bok och inte om en själv. Vi tipsar om hur man kan ställa frågor till texten och tillsammans fundera över svaren, boken blir levande och kopplas då till egna erfarenheter.

Kom igång med Läsa äger

  • Hjäps åt! Projektet är något ni gör tillsammans.
  • Vila i varandras kompetenser.
  • Prata med kommunen om att involvera feriepraktikanter.
  • Välkomna feriepraktikanterna på bästa sätt. 
  • Bjud in vårdnadshavare till föräldramöten och gör dem delaktiga.
  • Låt hela skolan vara med.
  • Synliggör arbetet så att det snackas läsning.
  • Gläds åt ökat läsengagemang.